تبلیغات
انجمن هنرمندان ایرانی - 20 نکته از نگهداری نقاشی
انجمن هنرمندان ایرانی
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

1.  نگهداری از نقاشی آبرنگ با دیگر نقاشی ها کمی متفاوت است . علت در این نکته نهفته است که رنگ آبرنگ و هم چنین کاغذ آبرنگ نسبت به نور ، گرد و خاک و رطوبت حساس هستند ؛ در صورت مواجه بودن مداوم کار با شرایط نامطلوب در طول زمان دچار افت کیفیت که شامل کدر شدن و محو شدن رنگ هاست ، می شود . اگرچه میزان این حساسیت از برندی تا برند دیگر با توجه به کیفیت رنگ آبرنگ و کاغذ تا حدودی متغیر است و لیکن در نهایت بایستی با توجه ویژه ای با اثر رفتار کرد .

2. قاب کردن نقاشی . اولین و مطلوب ترین راه نگهداری و مراقبت ویژه از نقاشی ، قاب کردن آن است . اما مسئله ای که در این جا وجود دارد آن است که هر کاری برای قاب کردن و قرار گرفتن در معرض دید مناسب و ایده آل نمی باشد در ضمن آن که می بایستی از نظر مالی هزینه ی زیادی را نیز متحمل شد .

3. نگهداری در کیف آرشیو . راه دیگری که آسان تر و ارزان تر است ، نگهداری از نقاشی ها درون کیف آرشیو است . کیف های آرشیو معمولاً در اندازه های A2 و A3 و در جنس های متنوع و قیمت های متفاوت در بازار وجود دارند و روشی مناسب برای نگهداری و آرشیو کردن کارهایتان می باشد .

4. بسته بندی نقاشی آبرنگ: شما می توانید با استفاده از مشمای مخصوص جلد کتاب و یا کاور کاغذ نقاشی تان را خوب بسته بندی کرده تا از هر گونه گرد و غبار و رطوبت مصون بماند . پس از بسته بندی ، می توانید آن را مابین دو مقوا و یا لای روزنامه قرار دهید تا در برابر نور از آن محافظت کنید . به خاطر داشته باشید که نقاشی ها را حتماً در جایی به صورت تخت قرار دهید تا صاف بمانند ؛ برای این کار می توانید از یک جعبه مانند جعبه ی کفش کمک بگیرید و یا آن ها را زیر مبل یا تخت قرار دهید .

5. ساده ترین روش برای تمیز کردن نقاشی های رنگ روغن یا اکریلیک، این است که پارچه نخی سفید را به آب و صابون آغشته کنید و آهسته روی آن بکشید. استفاده از صابون های زیتونی معجزه می کند و خواهید دید که پارچه ی سفید شما، با تمیز کردن تابلو، چطور سیاه می شود. روی رنگ های غلیظ و برجسته نقاشی را به آرامی تمیز کنید تا رنگ های آن از بین نرود . بهتر است برای تمیز کردن شکاف های روی نقاشی نیز، از گوش پاک کن استفاده کنید.

6. در بسیاری از مواقع، بوم نقاشی در چارچوب خود جا به جا می شود. ساده ترین راه برای محکم کردن آن با آب پاش به پشت آن آب بپاشید و در آفتاب قرار دهید تا خشک شود. بوم نقاشی از جنس پارچه است و با گذشت زمان بافت آن از هم باز می شود با این روش به سادگی می توانید به حالت اول بازگردانید.

7. برای تمیز کردن نقاشی های روی کاغذ نیاز است ابتدا نوع رنگ آن را تشخیص دهید و بدانید برپایه آب است یا حلال شیمیایی. برای دانستن آن کافی است روی قسمت کوچکی از حاشیه نقاشی یک دستمال مرطوب بکشید اگر پاک شد یعنی نقاشی شما بر پایه آب است و برای تمیز کردن آن کافی است از یک چوب گرد گیری کمک بگیرید.

8. نقاشی رنگ روغن خیلی مقاوم تر از نقاشی روی کاغذ است، اما اگر آن هم در معرض نور خورشید قرار بگیرد تغییر رنگ می دهد. پس بهتر است برای آن ها شیشه در نظر بگیرید تا مانع از تابش نور مستقیم خورشید به آن ها شوید.

9. برای نقاشی هایی که رنگشان بر پایه ی آب نیستند، استفاده از یک پارچه ی نخی نم دار کافی است تا آن را به سادگی تمیز کند. فقط مراقب باشید که قسمت های رنگ نشده کاغذ را خیس نکنید چرا که باعث می شود لکه های آب روی آن ها باقی بماند.

10. برای گرد گیری تابلوها از برسی نرم و خشک استفاده کنید و بهتر است تابلوهای نقاشی را در محیط های مرطوب مانند حمام یا در نزدیکی آشپزخانه نصب نکنید.

11. باشید که تمام حاشیه آن را تمیز کنید زیرا اگر تنها قسمت های لکه دار را پاک کنید باعث می شود بزرگتر دیده شود.

12. هزینه ی ساخت یک قاب سفارشی چندان مقرون به صرفه نیست، بهتر است برای حاشیه نقاشی خود یک کاغذ با با اندازه استاندارد تهیه کنید تا استفاده از قاب های آماده برای آن مقدور باشد.

13. تابلوهای نقاشی به خصوص نقاشی ها کاغذی را در معرض نور خورشید قرار ندهید چراکه باعث زرد شدن و گاهی خورد شدن کاغذ می شود.

14. برای جا به جایی تابلوها، بهتر است آن ها درون کاغذهای کاهی بپیچید و با پلاستیک حباب دار بپوشانید و برای جابه جای آن ها دو طرف آن را با مقوا بپوشانید و سطح کارتن را هم با کاغذ پر کنید تا در هنگام جا به جایی صدمه نبیند.

15. قارچ زدگی: قارچ زدگی در مواردی پیش میاید که جهت آستر گیری از سیریش استفاده شود و دراین صورت اگر تابلو در مجاورت گرما و رطوبت قرار گیرد احتمال دارد کپک بزند.این پدیده در قسمت های روشن و تاریک اثر بیشتر نمایان است که بیانگر فعالیت قارچ ها یا همان قارچ زدگی میباشد.پدیده قارچ زدگی اگر به موقع تشخیص و رفع نشود خسارات جبران ناپذیری بر تابلوی نقاشی وارد خواهد کرد.درمواقع قارچ زدگی با پنبه نرمی سطح تابلو را به آرامی و با دقت پاک میکنیم سپس مدتی آنرا در معض جریان هوا و همچنین نور خورشید قرار میدهیم و در نهایت شیشه قاب تابلو را آغشته به فرمالین کرده در جای خود قرار میدهیم.اگر میزان قارچ زدگی زیاد باشد با تشخیص متخصص امر سطح نقاشی را نیز با فرمالین آغشته میکنیم.

16. نوارگیری: عمل نوارگیری در مواقعی انجام میشود که به کلیت بوم خسارت زیادی وارد نشده باشد و فقط قسمت های حاشیه آن به دلیل اتصالات و کش آمدن اتصالات استحکام خود را ازدست داده باشد.جهت نوارگیری بدین ترتیب عمل میکنیم: کرباسی را به صورت نواری میبریم . که باید از لحاظ بافت و وزن شبیه بوم یا کرباس اصلی باشد،سپس با کمک یک چسب قوی این نوارها را به حاشیه اثر میچسبانیم .در یان زمینه نیز استفاده از یک رزین اپوکسی در موقع گیرش و سخت شدن اولا نیاز به حرارت و گرما ندارنند و ثانیا دچار انقباض نمیشوند و نتیجتا روی بوم چروک نخواهد شد.

17. آستر گیری: این عمل در مواقعی انجام میشود که یک اثر نقاشی به گونه ای سست شده باشد کع تکیه گاه عملکرد خود را ازدست داده باشد . این روش مشابه روشی است که در قسمت مرمت تابلوهای چوبی با عنوان روش انتقال شرح داده شد.

تکنیک آستر گیری یک کار بسیار فنی و تخصصی است و در موارد غیرضروری نباید از آن استفاده شود.امروزه این عمل بسیار باب شده و به مدد پیشرفت تکنولوژِی های مختلف پیشرفت زیادی کرده است.در ضمن اگر این روش مورد استفاده قرار نمیگرفت امروزه بسیاری از آثار قرن های گذشته که سالم هستند وجود نداشتند.

در دهه های اخیر اکثر نقاشی های دوران گذشته آستر گیری شده اند.

18. سوراخ شدن سطح بوم: این روش هم تا حدودی شبیه به پارگی میباشد.اگر اندازه سوراخ کوچک بود تکه ای کرباس خام را به اندازه کمی بزرگتر از محل سوراخ شدگی میچسبانیم .اگر اندازه سوراخ بزرگ بود از تکه کرباس آهار زده ای استفاده میکنیم که بافت و وزنی مشابه کرباس اصلی داشته باشد.

بعد از چسباندن کرباس در صورت لزوم از جلو سوراخ را با بتونه پر میکنند و آن را مشابه رنگ زمینه اثر ،رنگ آمیزی میکنند.به این روش که روشی برای ترمیم سوراخ های بزرگ روی بوم است اصطلاحا جوف گذتری میگویند.

19. ایجاد پارگی در سطح بوم: در درمان این از آسیب دولبه پاره شده را از پشت دقیقا روی هم قرار میدهیم .سپس با کمک نوار چسب دولبه را موقتا به هم میچسبانیم .این عمل را از سمت جلو هم تکرار میکنیم .مجددا تابلو را برگردانده از پشت در ناحیه پاره شده تکه کرباسی میچسبانیم.باید دقت شود کرباس انتخاب شده از نظر بافت و ضخامت و ...شبیه به بوم باشد.چسب مناسب جهت چسباندن دائمی این آثار رزین های اپوکسی یا امولوسیون استات پلی وینیل است .این قبیل چسب ها برای گیرش و سخت شدن نیاز به حرارت ندارند و در هوای سرد هم بدون وارد کردن فشار زیاد سفت میشوند.این ویژگی مهمی است که در سایر چشب ها از جمله چسب های موم رزین وجود ندارد.

20. دما و رطوبت در مورد این آثار بسیار مخرب است .همچنین این آثار در برابر ضربه نیز بسیار آسیب پذیرند.با بالا رفتن سن بوم مقاومت آن کاسته شده وجهت جلوگیری از آسیب های بیشتر آنرا نوار گیری و یا آستر گیری میکنند.

یکی از عوامل اصلی در تخریب این آثار جذب اینیدرید سولفور از محیط و تبدیل آن به اسید سولفوریک به کمک کاتالیزور آهن میباشد (که همان پونز های نگهدارنده بوم میباشند)برای جلوگیری ازین آسیب میتوانیم از پونزهای مسی به جای پونز های آهنی استفاده کنیم.





نوع مطلب : مطالب آموزشی هنر، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 31 خرداد 1395
دوشنبه 31 خرداد 1395 07:05 ب.ظ
جالب بود
دوشنبه 31 خرداد 1395 08:54 ق.ظ
ممنون خیلی کمک کرد
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی